Miért tervezzünk?

Miért tervezzünk?

A tervezés ideje alatt láthatóvá válik, hogy az általunk elképzelt ötlet vagy vállalkozás a rendelkezésünkre álló eszközökkel, pénzzel megvalósítható, egyáltalán életképes, nyereséges lehet-e. De abban is segítséget nyújt, hogy kikristályosodjon a célunk és közben nyomon követhető legyen az abban rögzített célok megvalósulása. Ha a tervünkhöz képest eltérést tapasztalunk, akkor az egy döntési helyzetet állít elénk. Az üzleti terv révén a döntéseink megalapozottak lesznek.

Nem a forma, hanem a tartalom

Üzleti terv felépítéséről és sablonjaiból számtalant találunk az interneten, de itt is érvényes az általános igazság: nem külső számít. Vannak persze a formára és tartalmára vonatkozó kritériumok, de sokkal fontosabb az áttekinthetőség és az, hogy aki olvassa, könnyedén megtalálja benne a számára legfontosabb információkat.

A jó üzleti terv tartalmazza a célunkat és az eszközöket, aminek segítségével ez megvalósul. Tartalmaznia kell továbbá a terméket, amit értékesíteni fogunk. Fontos definiálni a termék értékét és azt, hogy ezért milyen módon fognak fizetni. Kik az érintettek? Meg kell tudnunk határozni azt is, hogy ki a célközönség, kik lesznek az ügyfeleink, akik fizetni fognak a termékünkért. De fel kell mérnünk azt is, hogy a szektorban, amiben értékesíteni szeretnénk van-e szükség a termékünkre. Végül tudnunk kell, hogy kik lesznek a beszállítóink.

Az üzleti terv készítésekor nem árt, ha egy kicsit a jövőbe látunk és elgondolkodunk, melyek azok a kockázatok, amik drámaian befolyásolhatják a terveinket. Milyen eszközeink vannak ezeknek az elhárítására? Fel tudunk mindenre készülni fejben, vagy érhetnek minket meglepetések?

Végül az üzleti terv egyik legfontosabb építőelem a pénzügyi terv, ami tartalmazza a várható költségeket, és kiadásokat, amelyek felmerülhetnek a vállalkozás indításánál és működésénél, de azt is megmutatja, hogy a befektetett tőke mikor térül meg, azaz a vállalkozás mikortól nyereséges, és stabil pénzügyileg.

A pénzügyi terv tartalmazza az eredménytervet, ami megmutatja, hogy milyen mértékben nyereséges vagy veszteséges a vállalkozás, tartalmazza az értékesítés nettó árbevételét, az egyéb bevételeket, a különféle költségeket, ráfordításokat, értékcsökkenéseket, a pénzügyi műveletek bevételeit és kiadásait, az üzleti tevékenység és pénzügyi műveletek eredményeit.  Része továbbá a cash-flow terv - ebből látható, hogy egy adott pillanatban a vállalkozásnak mennyi pénze van, egy bizonyos időszakon belül mennyi pénzt költhet, úgy, hogy ne veszélyeztesse a cég biztonságos működését. És itt van még a mérlegterv is, amiből kiderül, hogy milyen tételekből tevődik össze a vállalkozás vagyona (eszközök), és ennek a vagyonnak mik a finanszírozási forrásai (források).

Az útravaló

Miután az üzleti tervvel és a pénzügyi tervvel lemodelleztük a képzeletbeli ötletünkre épült új vállalkozásunkat Gálik János a következő jó tanácsot adta nekünk útravalóul:

Jót jól, avagy nem feltétlenül kell világmegváltó ötlettel előrukkolnunk, elég egy „közepesen jó” ötlet is, de ha belevágunk, akkor azt a lehető legjobban valósítsuk meg.

Ha már meghatároztuk a ki a célközönsége az ötletünkből születő terméknek, akkor becsüljük meg őket, mert ők azok, akik fizetni fognak.

A következő lépés…

2013. július 11. - IT+Tervezzünk rendszert!
Ha már tudod, vagyis sejted, hogy megéri megcsinálnod az ötleted, és van rá piaci igény is, meg kell tervezned a programot, programtervezési technikákat kell megismerned, és architektúrát is kell tervezned.
Előadó: Kusper Gábor (tanszékvezető főiskolai docens, Eszterházy Károly Főiskola)

 


×