Az innovációs klaszter szakemberképzés
Az innovációs klaszter szakemberképzés módszertanának kifejlesztése az észak-magyarországi régióban
Az INNOVITAS Kutatás-fejlesztési és Innovációs Közhasznú Nonprofit Kft. 2011. December 15-én tartotta záró rendezvényét, amelyet a Baross Gábor Program Észak-Magyarországi Regionális Innovációs Program „K+F együttműködések támogatása az Észak-Magyarországi Régióban” című EM_ITN3_07 jelű pályázat keretében lebonyolításra kerülő „Az innovációs klaszter szakemberképzés módszertanának kifejlesztése az észak-magyarországi régióban” elnevezésű, BAROSS_EMM07-EM_ITN3_07-2008-0045 azonosító számú projekt klasztermenedzseri képzéssorozatának lezárásaképpen rendezett meg Miskolcon a Pannónia Hotelben.
A projekt célja
Hálózatosodás, klaszteresedés folyamata a nagyszámú formáció miatt és egyéb sajátosságai miatt rendkívül nagy kihívást jelent a hálózatosodást irányító, összefogó, összehangoló szakemberek, a klasztermenedzsrek számára. A projekt egyértelmű célja, hogy egy hatalmast lépést tegyen az innovációs klaszterek és hálózati szerveződések fejlesztése érdekében és kialakítson egy olyan oktatási módszertant, mely képes lehet azoknak az ismereteknek az átadására, mely a kulcspozícióban lévő klaszterszakemberek számára a legfontosabbak.
Természetesen a szükséges kompetenciák egy folyamaton keresztül szerezhetők meg, ahol szükségszerűen prioritásokat kell képezni a megszerezhető ismeretek tekintetében. A feladatok jellegére hivatkozással a kompetencia szerzés területén elsősorban a
projektmenedzsment
-
vezetői készségek
-
tárgyalástechnika
-
kommunikáció (hazai és nemzetközi szinten)
-
innováció menedzsment
-
pénzügyi menedzsment
-
pályázatírás és pályázatmenedzsment
ismeretanyagok élveznek prioritást.
A tudásátadás, tudástranszfer hatékony megvalósulása a klasszikus oktatási módszerek alkalmazása mellett és helyett megköveteli az innovatív oktatásmódszertan és ismeretátadási technológiák alkalmazását.
Jelen pillanatban Magyarországon nem létezik még ezen a területen testreszabott képzési rendszer vagy metodika, az észak-magyarországi régióban pedig még elemeiben sem érhetők el a felvázolt tudást biztosító oktatási kezdeményezések.
A projekt eredményeképpen létrejön egy mindenki által elérhető oktatási metodika, egy szakértők által összeállított és tesztelt tematika, valamint egy olyan elektronikus oktatási rendszer, mely alapjaiban nyújthat segítséget a későbbiekben egy folyamatos képzés beindításához, a kifejlesztett rendszerek alkalmazásával.
Mivel a régióban működő klaszterek széles körben tevékenykednek a környezetipartól a gép- és járműiparon keresztül a nanotechnológiáig, és a projekt eredményeképpen ezek fejlesztése valósul meg, ezért a projekt a régiófejlesztési célkitűzésekkel is összhangban van. Mivel a klaszterek a régió fejlődésének motorjai, ezért azok előremozdításán keresztül a regionális előrelépés, a különbségek csökkentése is elindul.